SOM KONSULENT ER DU EN DEL AF TEAMET

Efter en stribe faste jobs inden for mobiltelefoni, kampfly og køleanlæg startede Morten Fogtmann i 2018 som konsulent i TechPeople. Det jobskift passer ham rigtig godt.

Hvad er din faglige profil?

– Jeg er softwareingeniør fra Aarhus Ingeniørhøjskole og næsten hele min karriere har jeg arbejdet med embedded realtids-software. Primært har jeg kodet i C++. Jeg startede med at lave mobiltelefoner i Aalborg i nogle år. Derefter lavede jeg selvbeskyttelsessystemer til kampfly hos Terma i otte år. Så kom jeg til Johnson Controls, der producerer kølesystemer. Der var jeg tre år og arbejdede både som både teamleder og programmør.

Hvorfor valgte du jobbet som konsulent?

– Jeg har tænkt på det i perioder i løbet af min karriere. Brian, der er leder af Aarhus-kontoret, kontaktede mig på et tidspunkt, hvor jeg var klar til noget nyt. Han skrev til mig på LinkedIn, fordi jeg havde en profil han syntes var interessant. Vi tog et møde over en kop kaffe hjemme i min stue og så tog jeg beslutningen. Det har jeg ikke fortrudt. Jeg synes TechPeople gør et godt stykke arbejde for at finde gode opgaver til mig.

– De gør virkelig meget for os konsulenter. Jeg har en del erfaring med andre konsulenthuse, fra dengang jeg var fastansat teamleder og samarbejdede med bureauer, der tilbød eksterne konsulenter. Jeg har altså noget at sammenligne med, og der må jeg sige, at TechPeople er både seriøse og professionelle. De ved, at det handler om tillid. Kunden skal have tillid til, at man får tilbudt gode konsulenter, der matcher den opgave der skal løses. Konsulenterne skal have tillid til at få opgaver, der passer til deres kompetenceprofil. 

 

Inden du sprang ud som konsulent, hvilken forventninger havde du?

– At komme rundt og prøve nogle forskellige ting og på den måde få mere afveksling og udfordring i mit arbejde.

 

Er dine forventninger blevet indfriet?

– Både ja og nej. Jeg havde nok forventet, at jeg ville skifte arbejdsplads noget oftere. Jeg startede som konsulent i februar 2018 og jeg har kun været to steder indtil videre. Men det gør ikke noget. Jeg er egentlig meget tilfreds med, at man ikke bare kommer ind ad døren, løser en opgave og så ud igen. Det er ikke den type opgaver vi har hos TechPeople. De strækker sig over forholdsvis lang tid og du får lov til at lande og sætte dig grundigt ind i tingene.

– En anden ting jeg er blevet overrasket over er, at selvom jeg kommer som konsulent, så indgår jeg næsten som en fastansat kollega i teamet. Der er selvfølgelig nogle forskelle rent teknisk, omkring f.eks. registrering af timer. Onboarding-forløbet er også meget kortere. Men derudover fungerer jeg som en del af teamet, på linje med de faste folk.

– Og så har jeg som konsulent den fordel, at jeg ikke behøver bekymre mig om quarterly earnings, møder og alle de corporate ting man deltager i som fastansat. Det er egentlig meget rart.

 

Hvad motiverer dig rent fagligt?

– Når det er fagligt spændende, så er det fint. Men jeg har det sådan, at jeg ikke er så følelsesmæssigt investeret i det jeg laver. F.eks. blev jeg på et tidspunkt bedt om at være scrum master for mit team. Det ville jeg gerne, så det sagde jeg ja tak til. Senere blev det besluttet, at den rolle skulle overtages af en anden. Det havde jeg ingen problemer med. Hvis jeg havde været fastansat, så var jeg nok blevet ked af det, fordi det ville være den forkerte vej at gå karrieremæssigt. Men som konsulent ser man anderledes på det. Man er jo ikke i gang med at bygge en karriere ude hos kunden. Du  går derhen, hvor kunden har brug for dig. Det har jeg det fint med. Faktisk synes jeg det er ret befriende.

 

Når du er ude hos kunden, kommer der nye opgaver til eller laver du kun det der er aftalt på forhånd?

– Der kommer altid noget nyt til og opgaverne ændrer sig ofte. Du kan f.eks. blive flyttet over på et nyt projekt, hvor der er mere brug for dine kompetencer, end det projekt du oprindelig var hyret ind til. Det er helt OK, sådan er vilkårene.

 

Hvor meget skal man blande sig som konsulent?

– Man skal have lidt ”Gefühl”. Hvis teamet har et problem og man sidder med svaret, så bør man selvfølgelig byde ind. Men hvis du kommer ud til en kunde, så er det første du gør jo ikke at fortælle dem, at de skal lave alting om.

– For eksempel har jeg oplevet at blive kontaktet af en af mine fastansatte kolleger i det team jeg sad i. Han fortalte, at han syntes den kode han arbejdede med var lidt gammel og slidt og han kunne godt tænke sig at lave den om. Han spurgte, hvad jeg syntes om den ide. Jeg kunne så sige, at det lød rigtig fornuftigt. Jeg havde faktisk siddet med de samme tanker, da jeg begyndte at skrive i netop den kode.

– Men det er jo ikke sådan, at du som konsulent bare begynder at lave det hele om, selv om du måske godt kan se, at det ikke er særlig smart. Som ny kigger du på, hvilken kodestil der bruges i teamet og så kører du videre i den stil. Men da jeg nu blev spurgt direkte, så gav jeg ham selvfølgelig mit input.

 

Har du tænkt dig at fortsætte som konsulent?

– Ja, jeg synes det fungerer rigtig fint. Ikke mindst, fordi det nogle rare mennesker her i TechPeople. Måske har man mere jobsikkerhed som fastansat, men det bekymrer mig nu ikke. Jeg har aldrig gået arbejdsløs. Jeg er sikker på, at der vil altid være brug for ingeniører.