Profil:

MØD MADS ANDREASEN

– diplomingeniør med software som speciale, har arbejdet hos TechPeople siden 2012

Hvorfor har du valgt at arbejde hos TechPeople?

– Først og fremmest synes jeg det er sjovt at være konsulent. Og så synes jeg det er godt at være i en virksomhed, der ikke er så højtidlig. Hos TechPeople er der en ret fri omgangstone. Det er nogle hyggelige folk, der er i virksomheden, og det gælder sådan set alle.

– Vi konsulenter sidder jo rundt omkring og ser måske ikke så meget til hinanden. Men når vi har vores månedsmøder, så er det altid rigtig hyggeligt at være sammen. Og det er sjovt, når vi mødes til teambuilding og sociale arrangementer.

– Vi hjælper også tit hinanden med faglige ting. Hvis jeg render ind i et problem ude hos en kunde kan jeg altid lige give et ring til kollegerne og få noget input. For os, der sidder ude, er det rart at have et bagland man kan trække på, når man er i nød. Jeg ved, at det sætter kunderne også pris på.

Hvad laver du lige nu?

– Lige nu sidder jeg hos Cobham i Lyngby. Tidligere har jeg bl.a. siddet hos Fluisense og FLSmidth. Det der generelt kendetegner TechPeoples kunder er, at der er stor diversitet i opgaverne. Lige nu sidder jeg f.eks. på et projekt, der har en ret stor ARM-kerne og kører på Linux, med masser af RAM og alt muligt andet. Hos Fluisense var det en lille 8-bits batteridrevet processor. Så spændevidden i opgaverne er ret stor og det er meget fedt. F.eks. når man lige har siddet og nørdet med at få lysdioder til at blinke og få alt ned på meget lille plads, så får man nye udfordringer med et meget større system. Der er jo udfordringer i alle opgaver – udfordringerne er bare forskellige.

Hvordan fungerer samarbejdet ude hos kunden?

– Ude hos kunden indgår jeg på lige fod med kundens egne medarbejdere. Mange af dem har været i virksomheden længe, så vi konsulenter fungerer tit som et frisk pust. Vi prøver i hvert fald at være det. Vi har nogle andre erfaringer, som vi gerne vil byde ind med og vi bliver ofte brugt til at afprøve nye ting.

Hvordan foregår det, når du får nye opgaver?

– Jeg synes TechPeoples salgsteam gør et godt stykke arbejde for at skabe det rigtige match mellem kunde og konsulent. Det foregår på en meget fin måde, synes jeg. Du bliver præsenteret for en opgave og bliver spurgt, om du kan byde ind på den. Så kommer du ud til en ansættelsessamtale ude hos kunden, sammen med en sælger fra TechPeople. Det er meget rart at have sælgeren med, bl.a. når der kommer kommercielle spørgsmål.

– Så får man en grundig snak om hvilke faglige kompetencer opgaven kræver, om hvem du er og hvad du kan byde ind med. Vi vender også det sociale. Det betyder jo også noget, at du kan finde ud af at indgå i det team, der er ude hos kunden.

Hvordan er det at starte hos en ny kunde?

– Der er altid masser af ting man ikke ved. Dengang jeg startede som konsulent var jeg nervøs for at få spørgsmål jeg ikke kunne svare på. Men vi konsulenter har jo selvfølgelig ikke svar på alt.

– Du bliver nødt til at sige til kunden, at her er der altså noget du ikke kan forstå. Det er vigtigt at være åben omkring de ting. Det vil kunderne også gerne have. De forstår jo godt, at man ikke kommer med et detaljeret kendskab til deres forretning første dag man starter.

Fortæl lidt om din karriere. Hvad er dit speciale?

– Jeg er uddannet diplomingeniør med data som speciale. De første 5-6 år havde jeg et almindeligt job og derefter blev jeg konsulent, først i Embedit og DataRespons og derefter i TechPeople. Mit speciale er, at jeg er god til at få ting til at hænge sammen. Jeg er ikke ham, der sidder og optimerer på algoritmer og får de sidste bits ud af det. Men jeg er god til protokoller og til at forstå hvordan systemer hænger sammen. Jeg er god til at få de enkelte software-klumper bundet sammen på en fornuftig måde. Og så fokuserer jeg meget på, at man har styr på sin softwarekvalitet og sit byggemiljø.

https://www.linkedin.com/in/madsandreasen/

Ude hos kunden indgår jeg på lige fod med kundens egne medarbejdere. Mange af dem har været i virksomheden længe, så vi konsulenter fungerer tit som et frisk pust.