JOB & KARRIERE HOS TECHPEOPLE

VI LEDER EFTER DIG

Vi leder altid efter dygtige konsulenter og du er meget velkommen til at kontakte os for en dialog om jobmuligheder.

Vi er specialister i hardware-nær embedded softwareudvikling. Det betyder, at vi både har brug for hardware- og softwareeksperter og ikke mindst projektledere. Har du minimum 5 års joberfaring og er du dygtigere end de fleste, så kontakt direktør Kim Fahrenholtz for en uformel snak om mulighederne.

Du er velkommen til at kontakte direktør Kim Fahrenholtz på mail kif@techpeople.dk eller mobil 40 15 95 75.

MØD KIM FAHRENHOLTZ 

Kim er altid på udkig efter nye konsulenter. Få Kims beskrivelse af den typiske techpeople-konsulent.

MØD EN RÆKKE KONSULENTER, OG LÆS MERE OM HVORDAN DE OPLEVER HVERDAGEN HOS TECHPEOPLE

TechPeople er et godt sted at være, og vi er stolte af, at mange af vores konsulenter har været hos os i mange år. Vi har bedt nogle af vores konsulenter om at fortælle, hvorfor de har valgt TechPeople. Læs deres historier her. Du er også meget velkommen til at kontakte dem direkte. Du kan finde deres mailadresse nederst på hver enkelt side.

MADS ANDREASEN

“TechPeoples salgsteam gør et godt stykke arbejde for at skabe det rigtige match mellem kunde og konsulent”

MØD MADS ANDREASEN

– diplomingeniør med software som speciale, har arbejdet hos TechPeople siden 2012

Hvorfor har du valgt at arbejde hos TechPeople?

– Først og fremmest synes jeg det er sjovt at være konsulent. Og så synes jeg det er godt at være i en virksomhed, der ikke er så højtidlig. Hos TechPeople er der en ret fri omgangstone. Det er nogle hyggelige folk, der er i virksomheden, og det gælder sådan set alle.

– Vi konsulenter sidder jo rundt omkring og ser måske ikke så meget til hinanden. Men når vi har vores månedsmøder, så er det altid rigtig hyggeligt at være sammen. Og det er sjovt, når vi mødes til teambuilding og sociale arrangementer.

– Vi hjælper også tit hinanden med faglige ting. Hvis jeg render ind i et problem ude hos en kunde kan jeg altid lige give et ring til kollegerne og få noget input. For os, der sidder ude, er det rart at have et bagland man kan trække på, når man er i nød. Jeg ved, at det sætter kunderne også pris på.

Hvad laver du lige nu?

– Lige nu sidder jeg hos Cobham i Lyngby. Tidligere har jeg bl.a. siddet hos Fluisense og FLSmidth. Det der generelt kendetegner TechPeoples kunder er, at der er stor diversitet i opgaverne. Lige nu sidder jeg f.eks. på et projekt, der har en ret stor ARM-kerne og kører på Linux, med masser af RAM og alt muligt andet. Hos Fluisense var det en lille 8-bits batteridrevet processor. Så spændevidden i opgaverne er ret stor og det er meget fedt. F.eks. når man lige har siddet og nørdet med at få lysdioder til at blinke og få alt ned på meget lille plads, så får man nye udfordringer med et meget større system. Der er jo udfordringer i alle opgaver – udfordringerne er bare forskellige.

Hvordan fungerer samarbejdet ude hos kunden?

– Ude hos kunden indgår jeg på lige fod med kundens egne medarbejdere. Mange af dem har været i virksomheden længe, så vi konsulenter fungerer tit som et frisk pust. Vi prøver i hvert fald at være det. Vi har nogle andre erfaringer, som vi gerne vil byde ind med og vi bliver ofte brugt til at afprøve nye ting.

Hvordan foregår det, når du får nye opgaver?

– Jeg synes TechPeoples salgsteam gør et godt stykke arbejde for at skabe det rigtige match mellem kunde og konsulent. Det foregår på en meget fin måde, synes jeg. Du bliver præsenteret for en opgave og bliver spurgt, om du kan byde ind på den. Så kommer du ud til en ansættelsessamtale ude hos kunden, sammen med en sælger fra TechPeople. Det er meget rart at have sælgeren med, bl.a. når der kommer kommercielle spørgsmål.

– Så får man en grundig snak om hvilke faglige kompetencer opgaven kræver, om hvem du er og hvad du kan byde ind med. Vi vender også det sociale. Det betyder jo også noget, at du kan finde ud af at indgå i det team, der er ude hos kunden.

Hvordan er det at starte hos en ny kunde?

– Der er altid masser af ting man ikke ved. Dengang jeg startede som konsulent var jeg nervøs for at få spørgsmål jeg ikke kunne svare på. Men vi konsulenter har jo selvfølgelig ikke svar på alt.

– Du bliver nødt til at sige til kunden, at her er der altså noget du ikke kan forstå. Det er vigtigt at være åben omkring de ting. Det vil kunderne også gerne have. De forstår jo godt, at man ikke kommer med et detaljeret kendskab til deres forretning første dag man starter.

Fortæl lidt om din karriere. Hvad er dit speciale?

– Jeg er uddannet diplomingeniør med data som speciale. De første 5-6 år havde jeg et almindeligt job og derefter blev jeg konsulent, først i Embedit og DataRespons og derefter i TechPeople. Mit speciale er, at jeg er god til at få ting til at hænge sammen. Jeg er ikke ham, der sidder og optimerer på algoritmer og får de sidste bits ud af det. Men jeg er god til protokoller og til at forstå hvordan systemer hænger sammen. Jeg er god til at få de enkelte software-klumper bundet sammen på en fornuftig måde. Og så fokuserer jeg meget på, at man har styr på sin softwarekvalitet og sit byggemiljø.

KONTAKT MADS HVIS DU VIL HØRE MERE …

Mød konsulenterne, og læs mere om hvordan de oplever hverdagen hos TechPeople.

MADS ANDREASEN | HENRIK ØSTERGAARD MADSEN | KARSTEN SJØRSLEV | KARSTEN LANGER ERIKSEN

HENRIK ØSTERGAARD MADSEN

“Jeg ved hvad TechPeople står for, og jeg kan godt lide den måde de driver konsulentvirksomhed “

HENRIK ØSTERGAARD MADSEN

– specialist i embedded udvikling, har arbejdet hos Techpeople siden februar 2016

Hvorfor har du valgt at arbejde som konsulent?

– Konsulenter koster penge. Derfor sætter man dem ind der, hvor der er vigtige udfordringer der skal tackles. Som konsulent får du opgaver der, hvor det virkelig brænder på. Hvis du kan trives med den slags krav, så er livet som konsulent godt. Du får næsten altid mulighed for at lave noget, der er spændende og fagligt udviklende.

Hvilken type konsulent er du?

– Jeg er først og fremmest generalist inden for embedded udvikling. Jeg har selvfølgelig et domænekendskab på en række områder, men min primære kvalifikation er en stor erfaring og generel viden om hvordan man laver embeddede systemer. Når en opgave så kræver en helt specifik kompetence inden for en bestemt teknologi, så læser jeg op på emnet. F.eks. krævede min nuværende opgave viden om Bluetooth. Det måtte jeg så lære fra bunden af. Men i kraft af min joberfaring og min faglige bredde er jeg god til at tage ny viden ind og sætte tingene i perspektiv.

Hvorfor har du valgt at arbejde hos TechPeople?

– Jeg ved hvad TechPeople står for, og jeg kan godt lide den måde de driver konsulentvirksomhed på. Jeg har prøvet at arbejde som konsulent andre steder, og det var ikke så godt. Når økonomer kommer ind og skal styre forretningen, så går det galt. Som konsulent har du brug for at føle en ægte tilknytning til den virksomhed du arbejder for. I TechPeople er de gode til at skabe den tilknytning. Fællesskab er vigtig for mig. Det er vigtigt at mødes med sine kolleger, både fagligt og socialt. F.eks. spiller vi badminton en gang om ugen, når tiden er til det. Desuden har vi månedsmøder og en årlig teambuilding-tur i Alperne.

Hvad laver du lige nu?

– Jeg arbejder med udvikling af et særligt DECT-system til callcentre. Før det var det en Bluetooth-dongle til et trådløst headset. Jeg har siddet hos den samme kunde i lidt over et år nu og det er rart både at have et godt fællesskab med udviklergruppen herude hos kunden og samtidig med de andre TechPeople-konsulenter.

Kan du nævne nogle gode og nogle dårlige ting ved det at arbejde som konsulent?

– Noget af de gode er, at du kommer ind i en virksomhed og får mulighed for at komme med ny inspiration og måske at ruske op i nogle uhensigtsmæssige vaner hos udviklerne. Det dårlige kan være, at du som konsulent måske ikke føler så meget ejerskab til det produkt du er med til at udvikle. Men alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds. Jeg har det godt som konsulent, og det skal der ikke laves om på foreløbig.

KONTAKT HENRIK HVIS DU VIL HØRE MERE …

Mød en række konsulenter, og læs mere om hvordan de oplever hverdagen hos TechPeople.

MADS ANDREASEN | HENRIK ØSTERGAARD MADSEN | KARSTEN SJØRSLEV | KARSTEN LANGER ERIKSEN

KARSTEN SJØRSLEV

“Folk har tillid til Kim og hans salgsteam, og de har et godt ry, både hos kunder og konsulenter”

 KARSTEN SJØRSLEV

– civilingeniør og ph.d. med erfaring inden for embedded software, produktudvikling og projektledelse

Hvorfor har du valgt at arbejde hos TechPeople?

– Jeg har arbejdet med ledelse af produktudvikling i cirka halvdelen af min karriere. For omkring 10 år siden fik jeg så lyst til at vende tilbage til en rolle som udførende i stedet for som leder og koordinator. Jeg ville tilbage til rødderne – embedded softwareudvikling.

– Derfor startede jeg i 2006 som konsulent hos forgængeren for TechPeople, Embedit. Og jeg fulgte med, da Embedit blev købt af DataRespons. Da DataRespons måtte indskrænke kraftigt i kølvandet på finanskrisen fortsatte jeg i fast job som udvikler først i Powersense og siden i Landis & Gyr.

- Så kontaktede TechPeople mig. De havde en opgave, som de mente var skræddersyet til mig. Da jeg hørte nærmere kunne jeg godt se, at det var et fint match. Vi tog ud til kunden til et møde og kundens projektleder var heldigvis enig. Det var projektgruppen også. Så nu sidder jeg i en rigtig spændende gruppe, der består både af kundens egne udviklere og en række kolleger fra TechPeople.

Hvad laver du lige nu?

– Jeg arbejder med embedded udvikling til et produkt, der har med headsets og kommunikation at gøre. Det handler om lyd og trådløs teknologi og der er mange processorer involveret. Mere kan jeg ikke sige.

Hvorfor har du valgt tilværelsen som konsulent?

– Jeg godt kan lide at komme rundt og møde kolleger og virksomheder i mange forskellige sammenhænge. Du møder mange interessante og dygtige mennesker, du løser nogle spændende opgaver og får lov til at gøre en forskel sammen med dygtige kolleger.

Hvorfor har du valgt TechPeople?

– Jeg havde det rigtig godt i Embedit. Folk har tillid til Kim og hans salgsteam, og de har et godt ry, både hos kunder og konsulenter. Tidligere i min karriere har jeg siddet på den anden side af bordet og hyret eksterne konsulenter. Og jeg ville ikke have nogen betænkeligheder ved at samarbejde med TechPeople. Ikke mindst formår de at tiltrække de rigtige konsulenter: gode folk med et højt fagligt niveau, der kan fungere i mange forskellige arbejdssammenhænge.

 KONTAKT KARTSEN HVIS DU VIL HØRE MERE …

Mød en række konsulenter, og læs mere om hvordan de oplever hverdagen hos TechPeople.

MADS ANDREASEN | HENRIK ØSTERGAARD MADSEN | KARSTEN SJØRSLEV | KARSTEN LANGER ERIKSEN

KARSTEN LANGER ERIKSEN

“Jeg ved at Kim og hans medarbejdere er reelle og meget respekterede hos kunderne, og jeg ved at jeg ikke bliver oversolgt til en opgave, der ikke passer til mig”

KARSTEN LANGER ERIKSEN

– har arbejdet i TechPeople siden juni 2015

Hvorfor har du valgt TechPeople?

– Først og fremmest har jeg det godt med at være konsulent. Jeg synes det er spændende at komme ud op opleve forskellige virksomheder. Jeg kan godt lide at arbejde sammen med nye mennesker og deltage i udviklingen af forskellige produkter. Som konsulent få man lov til at se mange virksomheder og løse mange typer opgaver.

– Jeg har tidligere arbejdet sammen med Kim Fahrenholtz i Embeddit og DataRespons, i perioden 2003 til 2009. Jeg kom tilbage til TechPeople, fordi jeg godt kan lide den måde de arbejder på. Jeg har stor tiltro til, at TechPeoples salgsteam finder de rigtige kunder og de opgaver, der passer til mig. Jeg ved at Kim og hans medarbejdere er reelle og meget respekterede hos kunderne, og jeg ved at jeg ikke bliver oversolgt til en opgave, der ikke passer til mig.

– Jeg synes også det et godt tegn for firmaet, at mange af os, der tidligere var med i Embeddit og DataRespons nu er vendt tilbage. Det betyder jo, at det er en god arbejdsplads og at man kan få lov til at lave de ting man gerne vil.

– Og så ved jeg, at jeg har nogle dygtige kolleger. Da jeg blev ansat kunne jeg se, at de medarbejdere der var der i forvejen var rigtig dygtige. Det betyder noget. Man vil jo gerne være en del af en virksomhed med dygtige folk.

Hvad er dit speciale?

– Jeg fokuserer på embedded software. Det er en vigtig grund til at jeg er hos TechPeople. TechPeople har rigtig godt fat i de virksomheder, der beskæftiger sig med apparatudvikling. Det betyder, at sådan en som mig får tilbudt mange gode opgaver.

Hvordan er det at være konsulent hos TechPeople?

– Det er Kim og de andre sælgere, der har kontakten til kunderne. De forsøger så at matche os med de opgaver de får ind. Da jeg blev ansat fik jeg f.eks. to stillinger at vælge imellem. Den ene af dem lå lige til højrebenet. Kim og jeg tog ud til kunden og fik en grundig snak om opgaven og så kørte det egentlig bare derfra. Jeg har siddet hos den samme kunde inden for Smart Metering nu i omkring to år. Jeg kører projektet sammen med nogle rumænere og svejtsere og det slutter til efteråret. Så må vi se, hvad der kommer derefter.

Fortæl lidt om det sociale og om det faglige

– Vi ses en gang om måneden, typisk til et møde om hvordan det går i virksomheden. Bagefter er det et socialt arrangement, og vi går måske ud og spiser eller hører musik sammen. Det er meget hyggeligt. Det er godt at lære sine kolleger bedre at kende, når man nu ikke sidder sammen med dem til daglig.

– Vi kan sagtens bruge hinanden til fagligt input også. Jeg ved hvem jeg skal ringe til, hvis jeg har brug for hjælp til noget specielt.

Hvordan er det at arbejde som konsulent? Hvad kræver det?

– Først og fremmest skal man kunne falde til i den organisation man arbejder i. Og man skal vise, at man har en berettigelse i teamet. Nogle gange skal man i starten lige overbevise alle i teamet at det er en god ide man er med, og at man kan bidrage med noget.

– I mit nuværende job er jeg et fuldgyldigt medlem af udviklingsteamet. Bortset fra at jeg ikke deltager i de interne møder om virksomhedens strategiplaner, årsregnskab osv.

Har du indflydelse på de opgaver du får tilbudt?

– Hos TechPeople kan man få lov til at melde ind, i hvilken retning man gerne vil udvikle sig og hvad man synes er spændende. Det betyder meget. Til en vis grad kan man få det som man vil, forudsat opgaverne er der, selvfølgelig. Man kan få ret stor indflydelse på, hvor man kommer hen.

KONTAKT KARTSEN HVIS DU VIL HØRE MERE …

Mød en række konsulenter, og læs mere om hvordan de oplever hverdagen hos TechPeople.

MADS ANDREASEN | HENRIK ØSTERGAARD MADSEN | KARSTEN SJØRSLEV | KARSTEN LANGER ERIKSEN

KIM FAHRENHOLTZ

“Når først vi har fundet den gode konsulent gør vi rigtig meget for at fastholde vedkommende. Og vi sætter en ære i at kende vores konsulenter rigtig godt, både fagligt og personligt”

DET GODE MATCH ER DET VIGTIGSTE

– TechPeople er på udkig efter konsulenter

Når vi først har fundet den gode konsulent vil vi gøre alt for at beholde vedkommende. Og vi sætter en ære i at kende vores konsulenter rigtig godt – både fagligt og personligt.

– Der er højt humør og folk er glade for at være her. Vi er en hyggelig lille familie, siger Kim Fahrenholtz, der ikke uden stolthed fremhæver, at mange af hans konsulenter har langvarige relationer til TechPeople.

Kim Fahrenholtz er på udkig efter nye konsulenter. TechPeoples kunder efterspørger dygtige udviklere, og sådan har det været længe. I 2016 startede TechPeople året med 30 tilknyttede konsulenter og sluttede med 60. I 2017 fortsætter den opadgående tendens og derfor er Kim og hans kolleger i TechPeoples salgsteam meget interesserede i at få kontakt til nye konsulenter –  både til freelance-opgaver og til fastansættelse.

 Kan du beskrive en typisk TechPeople-konsulent?

– En typisk TechPeople-konsulent har minimum 5 års joberfaring og ved, at han/hun er bedre end de fleste. Det betyder ikke at man skal være arrogant, tværtimod. Man skal kunne lide at omgås andre mennesker og man skal have modet til at spørge en kollega, hvis der er noget man ikke forstår. Man skal kunne indgå i det faglige og sociale fællesskab, både ude hos kunden og her hos TechPeople. Og så skal man trives med at løse forskellige typer opgaver.

 Hvilke tekniske kompetencer er du på udkig efter?

– Vi leder primært efter hardware-nære embedded softwareudviklere. Vi er også på udkig efter kompetencer inden for Linux og C++ og desuden er der meget fokus på driver- og applikationsudvikling. Vi har også brug for folk med erfaring test og testledelse.

Hvordan er det at arbejde som konsulent i forhold til at være fastansat i en virksomhed?

– Hvis du arbejder som fastansat udvikler i en virksomhed, så er du en produkt-person. Og du bliver typisk hængende på det produkt du arbejder med. Som konsulent er du derimod en kompetence-person. Du anvender de generelle kompetencer du har til nye udviklingsprojekter og til mange forskellige typer produkter. Og du udvikler dine kompetencer løbende gennem de opgaver du løser. Du får mange nye udfordringer og du lærer nye teknologier og domæner at kende undervejs.

– Du sidder altid ude hos kunden og indgår i kundens eget udviklingsteam. Ofte vil der også være andre TechPeople-konsulenter i virksomheden.  Du får altså en bred kontaktflade ude hos kunderne, samtidig med at du har dine kolleger i TechPeople, som du altid kan ringe til, hvis du får brug for hjælp.

Hvorfor skal man som konsulent vælge TechPeople frem for et konkurrerende konsulentfirma?

– Jeg synes vi har nogle gode værdier. Vi behandler vores medarbejdere ordentligt, både de fastansatte og freelancerne. Når først vi har fundet den gode konsulent gør vi rigtig meget for at fastholde vedkommende. Og vi sætter en ære i at kende vores konsulenter rigtig godt, både fagligt og personligt.

– Desuden er der fuld gennemsigtighed, når det gælder løn- og arbejdsvilkår. Som konsulent får du fuld indsigt i, hvad kunden betaler til os. Vores økonomiske model er sådan, at TechPeople tager et fast overhead og resten går videre til konsulenten.

– Ud over det økonomiske vil jeg gerne fremhæve det sociale. Vi er en tæt, lille familie og vi har det hyggeligt sammen. Vi samles til månedlige møder, hvor vi orienterer hinanden om stort og småt. Mødet ender altid med et socialt arrangement, måske et restaurantbesøg eller en koncert.

Hvordan matcher I de opgaver I får ind med de konsulenter I råder over?

– Først matcher vi de kompetencer opgaven kræver med vores konsulenters CV’er. Derefter kontakter vi den udvalgte konsulent og tager en grundig snak med vedkommende om opgaven. Så mødes vi alle til en samtale ude hos kunden. Derefter vender både kunden og konsulenten tilbage til os med en melding om, hvorvidt opgaven matcher eller ej. Hvis der er et match, så laver vi den endelige aftale, og konsulenten begynder på opgaven. I løbet af de første par uger tager vi ud til kunden for at høre, om man er kommet godt i gang. Derefter er der statusmøde cirka hver anden måned. En opgave ude hos kunden tager typisk mellem et halvt til to år.

Ønsker TechPeople flere fastansatte konsulenter?

– Ja, vi vil gerne øge antallet af fastansatte i forhold til antallet af freelancere. Vi vil gerne opbygge et stærkere og bredere fundament af egne medarbejdere, så vi bedre kan forankre viden i TechPeople. Men vi er lidt kræsne. Ud over de faglige kompetencer, ser vi på personens konsulentkompetencer, og dernæst om vi har lyst til at sidde med personen i en togkupe til München. Der skal nemlig være et match på den sociale side.

KONTAKT TECHPEOPLE HVIS DU VIL HØRE MERE …

Mød en række konsulenter, og læs mere om hvordan de oplever hverdagen hos TechPeople.

MADS ANDREASEN | HENRIK ØSTERGAARD MADSEN | KARSTEN SJØRSLEV | KARSTEN LANGER ERIKSEN